Dysfunkcje aparatu ruchu u psa - jak im zapobiec?

Zdrowy aparat ruchu u psa jest niezbędny do wykonywania codziennych czynności. Umożliwia poruszanie się podczas spacerów, zabawy oraz aktywności. To kompleksowa struktura anatomiczna, której dysfunkcje mogą być spowodowane różnymi przyczynami, w tym chorobami genetycznymi, urazami, chorobami zwyrodnieniowymi, a także nieprawidłowym stylem życia, takim jak brak aktywności fizycznej lub nieodpowiednia dieta. Zapobieganie dysfunkcji aparatu ruchu u psa wymaga niekiedy wzmożonych wysiłków.

Jak zapobiegać chorobom ruchu psa - budowa aparatu ruchu

Aparat ruchu składa się z wielu elementów, które muszą prawidłowo funkcjonować, by umożliwiać psu wykonywanie codziennych aktywności. Jego podstawą jest szkielet, który składa się z kości. Są one połączone ze sobą za pomocą stawów, ścięgien i więzadeł. Te pierwsze chronią kości przed uszkodzeniem i umożliwiają ruch. W ich strukturze znajdują się łękotki, które zapobiegają przemieszczaniu się kości w stawie i zabezpieczają chrząstki stawowe, oraz błony maziowe, wydzielające płyn maziowy, zapobiegający tarciu i uszkodzeniom. Szkielet stanowi podporę dla mięśni, połączonych z kośćmi, stawami i chrząstkami za pomocą ścięgien. Za przekazywanie impulsów nerwowych do wszystkich elementów aparatu ruchu odpowiedzialne są sploty nerwowe. Naczynia krwionośne z kolei dostarczają im tlen i składniki odżywcze, a także odprowadzają produkty przemiany materii.

Najczęstsze dysfunkcje aparatu ruchu

Dolegliwości układu ruchu mogą pojawić się praktycznie w ciągu całego życia czworonoga. Choroby genetyczne, nieprawidłowa masa ciała, brak aktywności fizycznej czy urazy mogą spowodować ból, sztywność, ograniczoną ruchliwość lub inne objawy, które należy jak najszybciej skonsultować się z weterynarzem, który postawi diagnozę i zaleci odpowiednie leczenie. Wśród najczęściej rozpoznawanych dolegliwości wymienić można na przykład dysplazję stawów biodrowych. To choroba genetyczna, która wpływa na stawy biodrowe psa. Choroba ta powoduje, że kość udowa nie pasuje dobrze do panewki stawowej, co prowadzi do problemów z ruchem i bólu. Często występującym schorzeniem jest także przewlekła choroba zwyrodnieniowa stawów, która powoduje uszkodzenie chrząstki stawowej, co prowadzi do nieprawidłowego funkcjonowania stawów albo dysku, przyczyniająca się do defektów dysku miedzykręgowego.

biegnące małe pieski

Ból, sztywność oraz problemy z ruchem mogą również być spowodowane dysfunkcjami kręgosłupa, spowodowanymi przez urazy, choroby zwyrodnieniowe lub wady rozwojowe, uszkodzeniami ścięgien i więzadeł, występującymi na skutek urazu lub nadmiernego obciążenia, czy stanów zapalnych w stawach, które mogą powstać przez infekcje, problemów autoimmunologicznych lub innych przyczyn. Psy są również narażone na wystąpienie osteoporozy, czyli choroby związanej z utratą masy kostnej, która może prowadzić do złamań i problemów z ruchem, a także na zwichnięcia stawów na skutek urazu lub choroby, które wiążą się z przesunięciem kości w stawie z pozycji normalnej.

Choroby stawów u psa – zapobieganie

W trosce o swojego czworonoga wielu właścicieli zastanawia się, jak zapobiegać chorobom ruchu psa. W większości przypadków należy przede wszystkim dbać o jego zdrowie i kondycję. Niezbędne będą regularne wizyty u weterynarza, które pozwalają na wczesne wykrycie i leczenie wszelkich problemów zdrowotnych pupila, w tym również problemów z aparatem ruchu. Konsultacja jest konieczna, gdy pojawią się niepokojące symptomy, takie jak ból, ograniczona ruchliwość czy sztywność. Bardzo istotne jest prawidłowe odżywianie połączone z regularną aktywnością fizyczną. Psu należy dostarczyć pełnowartościowe, zbilansowane posiłki, które dostarczą mu wszystkich, niezbędnych składników odżywczych, potrzebnych do prawidłowego funkcjonowania całego organizmu. Warto wybierać karmy, bogate w najwyższej jakości mięso i podroby z dodatkiem warzyw i owoców, pełnych witamin i minerałów. Z kolei regularna aktywność fizyczna, taka jak spacery, bieganie czy zabawy, pozwoli na utrzymanie kondycji psa, wzmocnienie mięśni i zapobieganie sztywności aparatu ruchu. Niekiedy niezbędne będzie nauczenie pupila odpowiednich ćwiczeń, które będą sprzyjać jego zdrowiu i kondycji. Dbając o oba te aspekty, łatwiej kontrolować masę ciała czworonoga – zbyt wysoka bowiem może powodować nadmierne obciążenie aparatu ruchu.

Psu należy zapewnić także odpowiednie warunki życia, które będą sprzyjać jego zdrowiu i kondycji. Niezbędne będzie odpowiednio ciepłe i suche miejsce do spania oraz unikanie przeciągów. W przypadku starszych czworonogów lub podatnych na problemy z aparatem ruchu można stosować suplementy diety. Doskonale sprawdzi się na przykład preparat FLEX PREMIUM od DrPetCare, bogaty w kolagen, kwas hialuronowy, czarci pazur, mangan, oraz witaminy C i E. Zadba on o prawidłowe funkcjonowanie, regenerację i syntezę tkanek, poprawiając ich ruchomość i zapobiegając dolegliwościom bólowym. Lepiej nie przekonywać się, jakie konsekwencje mogą przynieść choroby stawów u psa. Zapobieganie im pozwoli cieszyć cię czworonogom dobrą kondycją i brakiem dolegliwości bólowych, albo chociaż spowolni rozwój dysfunkcji. Pamiętaj, że każde zwierzę jest inne i wymaga indywidualnego podejścia do zapobiegania chorobom aparatu ruchu. W przypadku jakichkolwiek wątpliwości należy bezzwłocznie skonsultować się z weterynarzem.